C’ETAIT UN RENDEZ VOUS aneb CINEMA VERITÉ RYCHLE A ZBĚSILE

Zatímco se Českou televizí prohnal Vít Klusák se svým dokumentem o nebezpečích rychlé jízdy nazvaným 13 minut a Markus Krug krouží s formulí po Karlově mostě s reklamou, kterou vytvořil pro Red Bull na zadání agentury Czech tourism, rád bych vám představil jeden klasický francouzský film z dob, kdy ještě kdy se filmy netočily před zeleným pozadím, Ferrari bylo ve skutečnosti Mercedes-Benz a filmy byly pravdivé, eh… tedy… chtěl jsem říct cinema verité…

C’était un rendez-vous (v překladu Byla to schůzka) je krátký film, který jednoho rána roku 1976 na jeden zátah natočil režisér Claude Lelouch. Film má jen osm minut, nemá hudbu, ale za to je to pořádná jízda a to doslova – z pohledu rychle jedoucího automobilu si projedete probouzející se Paříž v trase od křižovatky Porte Dauphine ke slavné bazilice Sacré-Cœur ve čtvrti Montmartre. Automobil po cestě plaší holuby, chodce, projíždí křižovatky na červenou, jednosměrky zase špatným směrem, přejíždí plnou čáru, překračuje rychlost a vůbec – porušuje dopravní předpisy takovým způsobem, že kdybyste si dali za každé porušení předpisů panáka, neodejdete po svých.

Tvůrci a přihlížející naštěstí po svých odešli přestože byl film byl totiž natočen dost rizikově – načerno v reálném provozu. Po uvedení filmu do kin tato skutečnost vedla ke značným kontroverzím a režisér byl dokonce zatčen a uvězněn, nakonec však byl propuštěn bez postihu.

Dneska – v době počítačových her, kompilací nehod z ruských silnic a sportovních výkonů zachycených očima GoPro kamer – se nám tento film může zdát banální, nicméně ve své době to bylo přelomové dílo, které pak inspirovalo mnoho předělávek a následovníků. Jedna taková předělávka (čti reklama) byla dokonce natočena v Praze – nový Nissan 350Z v ní jede z Braníku po nábřeží, potom okolo Tančícího domu, dále centrem města aby nakonec skončil u vyhlídky na Pražském hradě. Na rozdíl od originálního filmu však není tato reklama jedním nepřerušovaným záběrem a tak nepůsobí tak bezprostředně a působivě. Totéž platí i o nejnovějším videu – letadlo letící vzhůru nohama nad jedoucí formulí je sice obdivuhodný kaskadérský kousek, je však nasnímán způsobem typickým pro reklamy a navíc ozdoben různými postprodukčními efekty, tudíž na diváka nepůsobí zas tak věrohodně.

Je otázkou, zda dnes, v době všemožných počítačových triků, je vlastně vůbec ještě možné natáčet realisticky působící filmy. O tom nejlépe svědčí nedávný snímek o s názvem 1917 (nebo jeho geniální parodie nazvaná 2020), který se snaží dosáhnout autentičnosti právě použitím jednoho dlouhého nepřerušovaného záběru. Avšak toho dosahuje naopak pomocí filmových triků a celých prostředí uměle vytvořených pro účely natáčení.

Pro autentickou rychlou jízdu tedy nezbývá než se pořádně připoutat a vyrazit do probouzející se Paříže:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.