Anifilm letos na téma životní prostředí

Start jubilejního dvacátého ročníku festivalu animovaného filmu je nablízku! Akce se odehraje v Liberci od 22. do 27. června. O tom, na co všechno se můžete těšit a za jakých podmínek bude stále ještě covidem zasažený festival probíhat, jsem si povídal s jeho programovým ředitelem Pavlem Horáčkem. 

Tématem letošního festivalu je životní prostředí. Do čeho se to v rámci festivalu promítne?

Když začnu od toho nejviditelnějšího, tak do vizuálu, který dělal moravsko-izraelský pár Eliška a Lee Ozovi. Promítne se to ale samozřejmě především do filmového programu. Připravili jsme dohromady jedenáct bloků krátkých filmů a pět celovečerních filmů pro dospělé. Jeden z těch bloků budeme kombinovat s diskusí s místním ekologickým sdružením Divizna. Jiný blok se zase stane součástí naší stabilní sekce půlnoční animace. Na druhou stranu jsme s touto tematikou připravili i tři pásma krátkých filmů pro děti. A další rovinu to má i v industry programu, kde na tohle téma uspořádáme několik přednášek a jednu masterclass s projekcí od naší porotkyně a japonské režisérky Momoko Seto, která představí své filmy a pohovoří o tom, jak je tvoří. 

Jak těžké bylo vytvořit program v souladu s takovým tématem?

Jedním z impulzů, proč si takové téma zvolit, bylo i to, že animátoři se mu věnují už docela dlouhou dobu. My to každý rok při výběrové komisi sledujeme a přišlo nám dobré se tomu pověnovat pořádně, takže z tohohle hlediska bylo z čeho vybírat. Na druhou stranu bylo těch filmů skoro až moc. Zároveň jsme chtěli, aby to bylo co možná nejaktuálnější, ale zase jsme nechtěli opomenout zásadní archivní kousky, takže jsme se snažili to nějak nakombinovat a doufám, že se nám to povedlo. S kolegy Malvínou Balvínovou a Radkem Hosenseidlem jsme na tom dělali už od podzimu. Psali jsme i různým jiným festivalům, protože je spousta filmových festivalů, které se věnují přímo ekologii, a ty mají obrovské archivy animovaných filmů. Objem těch filmů byl obrovský a my jsme museli vybrat jenom ty, které se nám hodily. Největším problémem bylo tedy nakonec to síto.

Na loňském festivalu byly poprvé ve svém vlastním soutěžním bloku uvedené také VR filmy a letos je jich na programu ještě o mnoho víc. Bude tato tendence platit i do budoucna a nevytlačí jednou virtuální realita animaci úplně? 

Je to jedna z technik, kterou se filmaři vyjadřují, jako třeba loutková animace. Nemyslím si, že by někdy úplně převládla. Ta technologie má svá úskalí. Některým lidem to není úplně příjemné, jde o odosobněný zážitek. Není to jako sledovat film v kině s dalšími diváky, je to prostě něco specifického a takhle to zřejmě zůstane. Ale máme na to výborného dramaturga, Ondru Moravce, což je zároveň programový ředitel Jednoho světa. Má obrovský přehled o tom, co se ve VR děje. Navíc je fakt, že mnoho zavedených animátorů, kteří u nás třeba i byli s filmem, tak do toho VR přesídlilo nebo si to zkusilo a koketuje s tím. My to sledujeme a chceme taky reflektovat. 

Co jsou pro vás osobně největší perly vašeho letošního programu, na které byste diváky rád pozval?

Určitě chci diváky pozvat na krátké filmy. Přijde mi to jako to nejlepší, co každoročně festival nabízí, a zároveň mi přijde, že to pořád nemá dostatečnou propagaci a dostatečné povědomí mezi lidmi. Většina animátorů moc nemyslí v intencích celovečerního filmu. Navíc je jejich médium pro krátký film prostě uzpůsobené. Za prvé je samozřejmě mnohem snazší jej vytvořit. Vyprávět formou nadsázky, metafory a symbolů něco na sedmdesát minut je skutečně složitá věc. Taky je to ale přirozenější pro diváka, protože autorská animovaná tvorba, kterou pouštíme na festivalu, není úplně pro každého. Je to věc, kterou nevidíte v televizi, na kterou se divák musí soustředit, trošku si přivyknout. Krátký formát je pro tohle ideální. 

Zapadnout by určitě neměla queer animace, které se poprvé v historii festivalu budeme věnovat hlouběji. Představíme jeden celovečerní film a dvě kurátorská pásma zaměřená na tuto problematiku. 

A třeba takovou specialitkou bude program k výročí ateliéru animace na UMPRUM, což je nejstarší škola, kde se u nás animovaný film vyučuje. Letos slaví sedmdesát let a při této příležitosti se připravuje výstava, ze které nabídneme divákům takovou ochutnávku. Uvedeme filmy z historie ateliéru, z nichž některé dosud nebyly k vidění. Zároveň v rámci onoho výročí kurátoři té výstavy oslovili současné studenty a požádali je, aby udělali rozhovory s těmi dřívějšími absolventy a natočili s nimi takové krátké anidoky (animované dokumenty), nebo nějak to téma rozvinuli ve svých filmech, takže současní filmaři reflektují tvorbu starších filmařů. Vznikly tam opravdu zajímavé věci a i výpovědi těch pamětníků jsou skvělé. 

Na co se mají návštěvníci festivalu připravit vzhledem k proti-pandemickým opatřením?

Pokud budu vycházet z nařízení, která platí dnes, tak to znamená, že každý návštěvník, který přijede na festival, by měl být otestovaný, očkovaný, nebo by měl mít potvrzení o prodělání nemoci. S potvrzením o testu, očkování nebo prodělání nemoci přijde na guest service a tam na základě toho dostane akreditaci. Jinak není možné se festivalu vůbec zúčastnit. Nikdo bez akreditace nemůže vstoupit do festivalových prostor. Zároveň dnes platí maximálně 50% obsazenosti sálů. My doufáme, že se to třeba ještě do 22. června změní na 75%, nicméně i kdyby to tak nebylo, tak máme naplánované reprízy, aby se na každého diváka pokud možno dostalo. 

Jaká všechna festivalová místa v Liberci budou?

Letos bude Anifilm probíhat v kině Varšava, v Cinema City a pak samozřejmě v libereckém zámku, kde se musí návštěvníci akreditovat, ovšem budou tam i výstavy, různé workshopy, game zóna, VR kino a další věci. Naproti zámku je hotel Zlatý lev, kde bude velký projekční sál. Dále v knihovně, což bude dějiště industry programu, přednášek a prezentací. Na náměstí Doktora Edvarda Beneše bude letní kino, které ovšem bude muset letos začínat trošku později kvůli letnímu slunovratu. Nově vznikne sál v Severočeském muzeu a workshopy budou probíhat nově i naproti v Oblastní galerii. Novinkou je také projekční místo v Pavilonu 1 na Libereckém výstavišti. No a na konci té linie Masarykovy ulice leží Lidové sady, které budou klasicky zasvěcené dětskému programu.

Letošní novinkou je také akreditace VISITOR HOME, která držitelům umožní v době konání festivalu na dálku sledovat krátké filmy z jeho programu na platformě Aniont. Co si od jejího zavedení slibujete a plánujete ji ponechat i pro další, snad již ne-covidové ročníky?

Je to opravdu reakce na tu současnou dobu. Je nám líto především zahraničních hostů, kteří to mají velmi komplikované a do Liberce se nedostanou. Jsou to třeba i tvůrci, kteří mají film v soutěži a rádi by přijeli, ale prostě to není možné. Těm to především chceme nabídnout. Samozřejmě také zahraničním odborníkům. Není to úplně přísně cílené na lokální diváky a doufáme, že už to v dalších letech nebude potřeba. Spíš si festival spojujeme se setkáváním a se zažitím programu v kinech a naživo. 

Plánujete dělat Ozvěny festivalu? Bude něco z programu později ke zhlédnutí v českých kinech?

Máme distribuční platformu Anifilm Distribution, přes kterou se snažíme ty tituly dostat do kin. Zároveň máme online platformu Aniont.com, kde filmy distribuujeme formou VOD, a budeme se určitě snažit i nějaké snímky z letošního programu pro ni získat, nicméně v tuhle chvíli vám nedokážu říct, co to bude. Co ale mohu potvrdit je, že film Skončím prostě na ulici, což je celovečerní film, který vyhrál tři roky zpátky na Anifilmu cenu pro nejlepší celovečerní film pro dospělé, budeme nyní čerstvě uvádět právě na Aniontu. 

Co se týče ozvěn, tak rozhodně nějaké proběhnou. Plánují se v jižních Čechách, ale budou určitě i v Praze.

A taková bilanční otázka na závěr. Letos pořádáte druhý covidový ročník – jaké bylo plánovat ten letošní ve srovnání s loňským?

Bylo to poměrně náročné, protože jsme v říjnu skončili s loňským festivalem a velice rychle už jsme museli začít připravovat ten letošní. Museli jsme rovnou podávat granty a různé žádosti, zvát hosty a podobně. A zároveň nikdo pořádně nevěděl, jak to bude, nakonec jsme ještě museli posouvat termín z května na červen. Myslím ale, že to byla dobrá volba – vypadá to, že festival skutečně proběhne. Podmínky jsou mnohem lepší, takže věříme, že přijede mnohem víc diváků a že to bude dobré.  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *